Vanaf vrijdag 2 mei gaan we als Scholengroep Wijzer in 1 Cloudomgeving werken.
Hieronder wordt antwoord gegeven op de veel gestelde vragen. Ook zijn er diverse videofragmenten te bekijken. Niet elke medewerker zal dezelfde vraag hebben. Daarom wordt er op deze pagina onderscheid gemaakt voor de Google-medewerker en de Office-medewerker.
Ik werk (nu nog) op een Office-school
Ik werk op een Google-school
Gestuurde communicatie
3 april 2025: Mail naar alle medewerkers op office-school
Veranderen mijn bestaande inloggegevens?
Nee. Van de leerkrachten en de medewerkers met een @wijzerscholen.nl verandert het mailadres niet en ook het wachtwoord blijft hetzelfde.
De directieleden krijgen wel een ander mailadres.
Welke gegevens worden overgezet naar Google?
De volgende zaken worden meegenomen naar Google:
* al je bestanden in One-drive;
* al je mailberichten
* al je agenda-items
Hoe log ik na de meivakantie in op de schoolcomputer?
Na de meivakantie log je op dezelfde manier in als dat je voor de meivakantie deed.
De directieleden moeten inloggen met een ander mailadres. Zij krijgen namelijk een directie-mailadres. Het wachtwoord blijft onveranderd.
Het oude directie-mailadres zal als alias blijven bestaan, zodat deze mails nog wel in huidige postvak binnenkomen.
Hoe log ik in op COOL?
Je logt nu in via “Emaillogin (google)” en niet meer via Microsoft.
Voer dan je huidige @wijzerscholen.nl-adres in en je bestaande wachtwoord.
Kan ik ook nog in Office-apps werken?
Nee. Het is niet meer de bedoeling om bestanden op te slaan in office-apps. We werken als organisatie uitsluitend met Google-apps.
Werkte je eerder met het programma “Outlook”? Dit programma is verwijderd op de schoolpc’s.
Waar vind ik mijn bestanden die in One Drive stonden?
Al jouw bestanden zijn verhuisd naar de Google-omgeving.
Als je rechtsboven klikt op de negen puntjes vind je daar de verschillende google-apps.
Eén daarvan is “Drive”. Klik hierop.
Je ziet links van het scherm een menu waar ook “” Mijn Drive” staat. Wanneer je daarop klikt vind je daar je persoonlijke bestanden.
Waar vind ik de bestanden die op Sharepoint stonden?
Ook hiervoor ga je naar de app “Drive”. Je ziet dan links in het menu “gedeelde drive” staan. Wanneer je hierop klikt, zie je van welke gedeelde drives (voorheen Sharepoint) je lid bent. Je zult dus sowieso een Team-drive van je school zien.
Maar misschien zit je ook wel in een Kennisgroep, GMR of een andere werkgroep die voorheen een Sharepointomgeving had. Ook daar zie je dan een gedeelde drive van.
Er is ook een gedeelde drive Wijzer – personeel. Daar is elke medewerker lid van.
VIDEO Hoe deel ik bestanden met anderen?
Dit werkt op dezelfde manier als in Office. Je klikt op de knop delen en je kunt mailadressen toevoegen aan het bestand. Je kunt ook bepaalde rechten meegeven aan je deellink.
Mogen de leden er in werken of mogen ze het bestand alleen zien? Dit is handmatig aan te passen.
Bekijk eventueel onderstaande video-uitleg.
Ik heb in een bestand een link dat verwijst naar een ander bestand. Werkt dit nog?
Nee. Wanneer je in een bestand een link hebt naar een ander bestand (die eerst ook in One-drive stond) dan werkt deze link helaas niet meer. Dat moet dus handmatig aangepast worden.
VIDEO Zijn al mijn mails bewaard gebleven? En mijn mappenstructuur?
Ja. Alle mails zijn overgezet naar de Google-omgeving. Ook jouw mappenstructuur is meegekomen in de omzetting.
Google werkt niet echt met mappen, maar met labels. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan onderstaande video.
VIDEO Hoe voeg ik een handtekening toe onder mijn mail?
Bekijk hiervoor onderstaande instructievideo.
VIDEO Ik wil meer bekend raken met Google. Zijn er meer video's?
Jazeker. Op youtube kun je veel uitlegvideo’s vinden over een google-product. Ook Cloudwise heeft een youtube-kanaal met allerlei uitlegvideo’s:
Gestuurde communicatie
3 april 2025: Mail naar alle medewerkers op google-school
Hoe log ik in na de vakantie in op mijn computer?
Wanneer je de computer opstart moet je inloggen met het nieuwe mailadres.
Alles wat voor de @ staat is hetzelfde gebleven. Na de @ typ je nu wijzerscholen.nl.
Het wachtwoord is onveranderd.
De directieleden krijgen wel een ander mailadres
Ben ik mijn eventuele bookmarks, wachtwoorden in browser kwijt?
Nee, alleen je mailadres is veranderd, maar alle gegevens in het google-account zijn nog intact.
Wanneer je dus in je browser inlogt met het nieuwe mailadres wordt gewoon je oude profiel ingeladen.
Komen mails naar mijn oude schoolmailadres nog aan?
Jazeker. Jouw oude schoolmailadres is een alias geworden.
Dit betekent dat het mailadres nog wel bestaat en dat wanneer mensen hier nog een mail naar sturen deze gewoon in je mailbox binnenkomen.
Waarom moet mijn mailadres veranderd worden?
We willen binnen Scholengroep Wijzer eenheid uitstralen en dus werken we allemaal met een @wijzerscholen.nl-adres.
Dit konden we niet na de fusie inregelen, aangezien het mailadres bepaalt waar de mail binnenkomt (kan niet én naar Office- en Google-omgeving gestuurd worden)
Verder zorgt het ook voor gebruikersgemak. Bij eventuele andere werkplek binnen scholengroep Wijzer hoeft vanaf nu niet meer het mailadres veranderd worden.
Moet ik mijn mailadres in Parnassys aanpassen?
Jazeker. Wij willen graag dat je dit zelf doet!
Ga naar Parnassys.
Klik op het tabblad “Mijn gegevens“
Klik dan op “Account“
Klik op het potloodje bij je mailadres en verander hier je mailadres.
Waarschijnlijk moet je deze wijziging nog bevestigen in een mail die wordt gestuurd door Parnassys.
Verander ook (eventueel) je mailadres op dezelfde pagina onder “communcicatie”
Ik logde op andere sites (bijv. canva of gynzy) in "via google" kan ik dit nu ook zomaar doen?
Nee. Wij adviseren om dat niet zomaar te doen. Dit vergt enige uitleg..
Klik hier voor video om of hieronder de uitleg te lezen.
Wanneer je in de nieuwe situatie op Canva inlogt via google dan log je dus in met een ander mailadres. Canva ziet dit dan als een nieuw account aan hun kant. Dit betekent dus dat je helemaal “opnieuw” begint en je bestaande bestanden dan niet ziet.
Bijkomend nadeel is dat deze fout daarna bijna niet te herstellen is.
Daarom moet je het volgende doen:
Ga bijv. naar Canva.
Log niet in “via google” maar kies voor inloggen met een mailadres!
Vul je oude mailadres in en het wachtwoord wat bij dat account hoort.
(Mocht dat wachtwoord niet werken, kies dan voor wachtwoord vergeten, dan krijg je een wachtwoordwijziging.)
Wanneer je bent ingelogd in dat oude account, dan ga je naar je profiel en daar wijzig je je mailadres in het nieuwe wijzerscholen.nl-adres.
Heb je dit gedaan en is de wijziging doorgevoerd, dan kun je in het vervolg wel kiezen voor “inloggen via google” aangezien Canva dat nieuwe mailadres herkent.
Heb je hulp nodig bij deze stappen? Schakel je I-coach of iemand in die bovenstaande met je kan doorlopen.
Ik werkte bovenschools in Sharepoint. Waar kan ik die bestanden vinden?
Alle sharepointomgevingen worden omgezet in Gedeelde drives.
Daar ben je als google-medewerker al mee bekend. Je zult dus na de migratie meer gedeelde drives tegenkomen als je ook bovenschools zaken deelde.
Denk hierbij aan GMR, Kennisgroep, Samen Opleiden enz.